0

Att bevaka OS i tv utan rättigheter

SVT:s Maria Wallberg intervjuar Sarah Sjöström utanför OS-området.

SVT:s Maria Wallberg intervjuar Sarah Sjöström utanför OS-området.

Att vara på plats och ändå inte vara det. Att bevaka OS men utanför strålkastarljusen. Att göra tv utan rättigheter. I den miljön frodas nya former av sport-tv-journalistik.

Ett minne dyker upp. Sommar-OS i Aten 2004. Vid arenornas säkerhetskontroller var det alltid någon nitisk vakt eller nyfiken volontär som fastnade för efternamnet på min stora ackrediteringsbricka. ”Pavlidis”. Så grekiskt det bara kunde bli. Varenda gång fick jag förklara och ursäkta min knackiga grekiska.

Svårjobbat, suckade jag självömkande då. Lättjobbat, tänker jag nu. Ackrediteringen gav ändå gräddfil till OS alla gobitar. Framför mig sitter Maria Wallberg som
jobbade ett helt sommar-OS, utan någon ackreditering alls. Hon var SVT Sports enda reporter på plats i Rio de Janeiro i somras. Tillsammans med redigeraren
och fotografen Pelle Sterner utforskade de inte bara nya omgivningar, utan också nya medielandskap.

– Att gå från nästan vattenstänk vid tävlingsbassängen till att stå utanför olympiska byn är förstås en extrem kontrast. Men rättighetsmarknaden är vår vardag. Det går att göra bra journalistik även utan ackreditering. Det handlar om att tänka nytt, att göra det bästa av möjligheterna, påpekar Wallberg.

Vinter-OS i Sotji för två år sedan var första gången SVT stod utan tv-rättigheter. Sedan dess är SVT liksom andra icke-rättighetsinnehavare förpassad att spela in rörligt material utanför OS-område. Dessutom ansökte SVT inte om pressackrediteringar av Internationella Olympiska Kommittén (IOK).

I stället följde Wallberg tävlingarna vid medieingången till OS-byn, där de kunde göra rörligt material. Bortkopplad från pressläktare, men uppkopplad via nätet.
Väntande på nästa intervjutillfälle med någon aktiv utanför grindarna.

– Ett härligt minne är när Sarah Sjöström dök upp utanför byn sent på kvällen med sitt OS-guld (100 m fjäril) inlindat i en handduk i väskan. Hennes OS hade precis fått en drömstart och vi fick en suverän intervju, säger Wallberg.

Se intervjun här

– Vi visste ju aldrig exakt om och när vi skulle få träffa idrottare eller ledare. Vi filmade runt om i Rio för andra reportage, men samtidigt med stenkoll på de svenska insatserna, det gällde att kunna planera på uppstuds.

En lokal chaufför som de anlitat säkrade arbetet. Han kunde språket, områdena och förstås hålla i ratten. SVT Sport var långtifrån de enda som både letade vägar genom den tjocka Riotrafiken och för intervjuer utanför ackrediterat område. Expressen TV hade sin Studio Copacabana intill den berömda stranden, uppemot en timme från OS-byn. En storsatsning med tre timmar direktsänd webb-tv varje dag. Trots avståndet dök tävlande upp även där.

Expressens reportrar och andra som sände web-tv hade ackrediteringar, men däremot inte rätt att filma i OS-byn eller på arenorna.

– Vi hade ett bra flöde av gäster. Tidigare aktiva, ledare men också de som deltog. Många av dem som kom till studion var redan var färdiga med tävlandet, säger Kalle Forssell, som var platschef för Expressen TV i Rio.

– OS var levande hos många, även om bevakningen såg olika ut, summerar Maria Wallberg.

Några av de journalister som arbetade med rörliga bilder från OS – utan rättigheter. Fr v: Axel Pileby, TV4, Matilda Nyberg, Expressen, Pelle Sterner, SVT, Marko Säävälä, TT, Johan Forsstedt, TV4, Anna Rydén, Aftonbladet och Maria Wallberg, SVT.

Några av de journalister som arbetade med rörliga bilder från OS – utan rättigheter. Fr v: Axel Pileby, TV4, Matilda Nyberg, Expressen, Pelle Sterner,
SVT, Marko Säävälä, TT, Johan Forsstedt, TV4, Anna Rydén, Aftonbladet och Maria Wallberg, SVT.

Hur bevakningen ser ut nästa gång, vid vinter-OS i Pyeongchang 2018, är oklart. Discovery har köpt rättigheterna, som gäller till sommar-OS 2024.

– Vi kommenterar aldrig eventuella rättighetsförhandlingar så därför kan vi inte säga något om OS, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund-Jönsson.

Och Maria Wallberg, skulle hon åka på likadana villkor igen?
– Det skulle jag absolut kunna tänka mig. När en dörr stängs öppnas en annan, för andra typer av historier.

FREDERIC PAVLIDIS

Andreas Lundin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *